Live tracking

Alles wat je moet weten over de live tracking functie.

Wat is live tracking?

Met live tracking functie tonen wij jouw locatie aan de klant zodat hij/zij rekening kan houden met jouw aankomsttijd. Daarnaast zorgt live tracking voor betere recensies van klanten voor jou als koerier! Goed om te weten is dat de klant jouw locatie kan volgen vanaf 30 min voor het tijdvak totdat jij de aflevering bevestigt, of tot maximaal 30 min na het tijdvak. Het is dus niet zo dat klanten ten alle tijden jouw locatie kunnen zien. Daarnaast laten wij de klant zien hoeveel stops jij nog moet voor je naar de betreffende klant toe rijdt, zodat zij je ook niet onnodig gaan lastig vallen over dat je de verkeerde kant op rijdt. 

Hoe zorg ik er voor dat ik live tracking aanbied?

  • De live tracking werkt alleen als je je locatie deelt. Je hoeft niet altijd deze instelling aan te hebben staan, maar wel als je de dag begint, anders kunnen we je locatie voor de hele dag helaas niet delen. Na je laatste stop kun je dit gewoon weer uitzetten zodat je geen onnodige data deelt.
  • Hier vind je een simpele uitleg om ‘Locatie delen’ aan te zetten op Apple of Android.
    • Apple toestel: Via Instellingen  > Privacy > Locatievoorzieningen en schakel je ‘Locatievoorzieningen’ aan/uit.
    •  Android toestel: Swipe omlaag vanaf de bovenkant van het scherm > Tik op Locatie en houd vast.
  • Download de meest recente versie van de app, en gebruik deze tijdens het rijden. Hier vind je de nieuwste app voor Apple of Android.
  • Bevestig je stops als je ze gedaan hebt. Zo kan de klant 30 minuten voor het tijdvak jouw locatie bekijken en weet hij/zij hoeveel stops je daarvoor nog moet maken.
  • Zorg dat je ‘locatie delen’ van je account maar op één apparaat tegelijk hebt aanstaan
    Als je thuis nog een apparaat hebt, of een collega van je gebruikt hetzelfde account krijgen we dus meerdere locaties door voor dezelfde route. Hierdoor raken dingen van in de war en dat willen we natuurlijk niet.
  • Gebruik sub-accounts. Sub-accounts zijn handig voor koeriers die een andere route rijden, of als je een centrale planning hebt. Zorg dat de koerier die de route uitvoert ook in staat is zijn locatie te delen via de Brenger app.
  • Check ‘s ochtends meteen of je locatie aan staan, anders kunnen we voor de hele dag jouw locatie niet delen.

Waarom zou ik live tracking gebruiken / Wat zijn de voordelen?

  • Om een goede beoordeling te krijgen. Koeriers die de live tracking aanbieden krijgen gemiddeld een beoordeling van 4.8 waarbij dit bij koeriers die dit niet aanbieden 4.6 is
  • Om te voorkomen dat je lastig gevallen wordt door klanten klanten met vragen over het tijdstip van leveren
  • Om tijd te besparen. Als de klanten jouw locatie kunnen zien, zetten ze hun spullen alvast klaar voor het transport. Zo kun jij sneller door naar de volgende!

Kan de klant altijd zien waar ik rijd?

Nee, de klant ziet jouw locatie een half uur voor aanvang van het tijdvak tot aan het moment waarop jij het afleveren hebt bevestigd waar jij rijdt. Ook als jij je locatie uit zet zal de klant jouw locatie niet meer zien. Als je gebruik maakt van “Dagroute” kunnen wij de klant ook nog laten weten hoeveel stops je nog moet voor je naar het betreffende adres rijdt.

Is live tracking veilig?

Ja. Jouw data wordt met niemand gedeeld en de service is volledig in lijn met de GDPR. Wij gebruiken jouw gegevens voor geen enkel ander doeleind dan de klant op de hoogte houden van de status van het transport. Voor meer informatie over ons privacybeleid, kijk op https://www.brenger.be/nl-be/privacybeleid/

Wat is het voordeel van het toevoegen van niet-Brenger stops?

Het toevoegen van niet-Brenger stops heeft grote voordelen. Zo is het plannen van Brenger opdrachten in combinatie met je eigen opdrachten makkelijker en sneller. Als je jouw startpunt en andere stops toevoegt, worden er reistijden berekend en zie je de verwachte aankomsttijd per stop. 

Daarnaast leidt het tot betere klantcommunicatie doordat de klant automatisch op de hoogte wordt gehouden van je verwachte aankomsttijd. Deze wordt berekend op basis van je live locatie en bevestigde stops.

Hoe voeg ik niet-Brenger stops toe?

Bij het planningsoverzicht in je dashboard kun je, per dag, klikken op ‘Bekijk dagroute’. Hierna opent zich een scherm met al jouw stops van die dag! Je kan hier de volgorde van je stops aanpassen of gemakkelijk zelf stops toevoegen. 

Bekijk hier het filmpje van hoe het eruit ziet en probeer de functie zelf uit!

Waarom leidt het toevoegen van niet-Brenger stops tot betere klantcommunicatie?

Met het doorgeven van je niet-Brenger stops en het aangeven van de volgorde die je van plan bent te rijden, kunnen we automatisch een nauwkeurige verwachte aankomsttijd aan de klant geven. Ook als je even vertraagd bent, kunnen we zo de klant up-to-date houden. Op die manier krijg je minder vragen en hoef je zelf minder met de klant te communiceren tijdens het rijden.

Waarom is het makkelijker plannen als ik niet-Brenger stops toevoeg?

Binnenkort is het mogelijk om direct te zien hoe laat we verwachten dat je aankomt bij de door jou geclaimde opdrachten van Brenger. Door je niet-Brenger stops ook in te voeren, kan je makkelijker je hele dag plannen en eenvoudig zien wat het verschuiven van een stop voor invloed heeft op de verwachte aankomsttijd op de rest van je schema. We houden rekening met servicetijd op de stoplocatie en ook een lunchpauze wordt meegenomen. Verder maken we het overzicht zo dat je vanuit hier direct de stops kunt bekijken en/of bevestigen. Dat maakt het makkelijker om de huidige en volgende stop snel te vinden en af te handelen. In eerste instantie is het de bedoeling dat je zelf nog de stops op volgorde zet, daarna gaan we werken aan het automatisch optimaliseren van je route.

Wat zijn verwachte aankomsttijden?

Wat zijn verwachte aankomsttijden? Door middel van live tracking kan de klant zien wat jouw verwachte aankomsttijd is. Deze optie werkt alleen optimaal als je live tracking aan hebt staan en je niet-Brenger stops toevoegt aan de planning.

Hoe worden de verwachte aankomsttijden berekend?

Op basis van het markeren van bevestigde stops en jouw huidige locatie schatten we de aankomsttijd bij de volgende stop in. Het is dus belangrijk dat ‘locatie delen’ aanstaat in de instellingen. Daarnaast is is het belangrijk om tijdig je stops te bevestigen, zodat de aankomsttijden die we aan de klant laten zien accuraat worden berekend.

Goed om te weten: De tijden die je in je eigen dagplanning ziet staan zijn niet hetzelfde als dat de klant ziet! 

Hoe worden de verwachte aankomsttijden berekend?

Op basis van het markeren van bevestigde stops en jouw huidige locatie schatten we de aankomsttijd bij de volgende stop in. Het is dus belangrijk dat ‘locatie delen’ aanstaat in de instellingen. Daarnaast is is het belangrijk om tijdig je stops te bevestigen, zodat de aankomsttijden die we aan de klant laten zien accuraat worden berekend.

Goed om te weten: De tijden die je in je eigen dagplanning ziet staan zijn niet hetzelfde als dat de klant ziet! 

Wat zijn de voordelen van verwachte aankomsttijden?

Door het laten zien van de verwachte aankomsttijd zullen klanten beter op de  hoogte zijn waar je rijdt en hoe lang het ongeveer nog duurt voor je er bent. Hierdoor zullen ze minder contact zoeken en zal de klant minder vaak niet thuis zijn, omdat ze meer inzicht hebben in jouw aankomsttijd.

Heb je een andere vraag?

We staan altijd klaar om je vragen te beantwoorden. Stuur ons een bericht via de chat, e-mail of bel ons op 085 888 1934.