Deze algemene voorwaarden (de Voorwaarden Vervoerder) zijn van toepassing op ieder gebruik van de website www.brenger.be (de Website) en alle subdomeinen door Gebruikers die handelen in de hoedanigheid van Vervoerder. De Voorwaarden Vervoerder zijn ook van toepassing op alle diensten die daarnaast door ons worden aangeboden aan Gebruikers die handelen in de hoedanigheid van Vervoerder. De Website is een platform voor het verzenden en vervoeren van spullen vanaf en naar particulieren en MKB. De Website brengt mensen die iets willen verzenden en mensen die iets willen vervoeren met elkaar in contact, faciliteert en garandeert de betaling en verifieert gebruikers om de betrouwbaarheid van het platform te verhogen (de Dienst). Brenger B.V. (Brenger) mag altijd de Voorwaarden Vervoerder veranderen. Omdat je de Website gebruikt, stem je ermee in dat steeds de laatste versie van de Voorwaarden Vervoerder van toepassing zal zijn. Brenger moet afspraken die afwijken van de Voorwaarden Vervoerder schriftelijk accepteren voordat ze geldig zijn.
De Opdracht tussen Opdrachtgever en Vervoerder komt tot stand op het moment dat de Opdrachtgever vooruit betaalt via de Website en de Vervoerder aangeeft de geplaatste opdracht te willen vervoeren.
Na de betaling ontvangt de Opdrachtgever een bevestiging van de betaling per mail.
Na de betaling van de Opdrachtgever of na het claimen van een voorafbetaalde opdracht door de Vervoerder, wordt de Vervoerder gemaild dat zijn aanbod is geaccepteerd. De Vervoerder haalt het Product vervolgens op, op de overeengekomen datum en het overeengekomen tijdstip. Wanneer het Product door de Vervoerder is afgeleverd en ontvangst door de Opdrachtgever bevestigd is (dan wel stilzwijgend geaccepteerd is 48 uur na bevestiging van aflevering door de Vervoerder) wordt de Vervoerder uitbetaald.
Als Vervoerder de opdracht accepteert, aanvaardt hij daarmee de volle verantwoordelijkheid voor het op de juiste wijze uitvoeren van de opdracht.
Wanneer de Vervoerder de opdracht accepteert, geeft hij tijdsindicaties van maximaal vier uur door in welke hij respectievelijk de spullen zal ophalen en afleveren. De Vervoerder kan nog tot uiterlijk acht uur s’avonds de dag voor het transport zijn tijdsindicatie veranderen. Hierna kan de tijdsindicatie alleen nog worden gewijzigd met instemming van de Opdrachtgever. De wijziging moet worden doorgegeven aan Brenger via de chat of telefoon en geldt pas wanneer deze in de Opdracht is aangepast.
Als de Vervoerder de opdracht annuleert komt de door de Vervoerder aangegeven tijdsindicatie te vervallen. Brenger zal de opdracht zoals deze is ingevoerd door de Opdrachtgever opnieuw op het platform plaatsen.
Vervoerder deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in en is bij het uitvoeren van de Opdracht geheel zelfstandig. Vervoerder voert de opdracht naar eigen inzicht en zonder toezicht of leiding van Brenger en/of de Opdrachtgever uit. Opdrachtgever kan wel aanwijzingen en instructies geven omtrent het resultaat van de opdracht.
Het instructieveld is bedoeld voor informatie die relevant is voor de uitvoer van de Opdracht, maar die niet elders in het opstellen van de Opdracht wordt gevraagd. Verzoeken die te maken hebben met de adresgegevens, de te vervoeren spullen, de datum, het tijdstip, extra hulp, gewicht of contactgegevens dienen in de daartoe bedoelde vakken worden ingevoerd. De Vervoerder is niet verplicht om verzoeken in het instructieveld die elders in de Opdracht hadden moeten worden aangeven, uit te voeren.
Vervoerder dient opdrachten niet uit te voeren met een aanhangwagen of in een personenauto. Indien dit toch gebeurt kan er een vergoeding voor de Opdrachtgever worden ingehouden op de beloning van de Vervoerder en eventuele blokkering van het platform volgen.
Vervoerder aanvaardt dat op alle Opdrachten die via de Website tot stand komen de vervoersovereenkomst van toepassing is, zoals die door Brenger aan Vervoerder wordt aangeboden op het moment dat Vervoerder een aanbod doet om een opdracht uit te voeren (de Vervoersovereenkomst). Vervoerder accepteert deze Vervoersovereenkomst voordat het aanbod verstuurd kan worden.
Brenger gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat Vervoerder ook ten behoeve van andere platforms opdrachten verricht.
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verstrekken van juiste en volledige gegevens over de Opdracht.
De prijs voor de Opdracht wordt betaald via Mollie Payments B.V. die namens de Vervoerder incasseert.
Uitbetaling aan de Vervoerder geschiedt zoals uiteengezet in deze Voorwaarden Vervoerder, na verrekening van de vergoeding voor Brenger.
De vergoedingen voor de Opdracht staan vermeld op de Website.
De vergoedingen voor transporten kunnen door Brenger zonder aankondiging worden gewijzigd. De geldende vergoeding is de vergoeding zoals vermeld op de Website. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan eerdere vergoedingen.
De vergoedingen van een opdracht zullen worden aangepast onder meer de volgende omstandigheden:
Een verhoging van de beloning moet worden aangevraagd vóórdat de spullen als opgehaald zijn gemarkeerd en wordt alleen gedaan na overeenstemming van alle betrokken partijen (Opdrachtgever, Vervoerder en Brenger). Brenger verhoogt niet de beloning van Opdrachten die al zijn uitgevoerd.
Brenger kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor onvoorziene kosten die de Vervoerder oploopt tijdens het uitvoeren van de Opdracht, o.a verkeersboetes, parkeerkosten, tolkosten, etc.
Alle vergoedingen voor de Opdracht op de Website zijn exclusief BTW.
Vervoerder is zelf verantwoordelijk voor het houden van een Eurovergunning van NIWO, indien toepasselijk. Brenger kan niet aansprakelijk worden gehouden voor eventuele financiële schade die wordt geleden door het gebrek aan zulk of ieder andere vergunning.
Vervoerder mag alleen werken met bijrijders/sjouwhulpen die 18 jaar of ouder zijn.
Schade aan het Product wordt afgehandeld zoals omschreven in de Vervoersovereenkomst.
Alle vervoerders zijn verplicht een kopie van hun rijbewijs in zijn of haar profiel te uploaden. Nadat Brenger het rijbewijs heeft bekeken, zal in het profiel van de Vervoerder worden aangevinkt dat diegene een rijbewijs heeft getoond, en wordt de kopie van het rijbewijs verwijderd.
Indien de ophaalsituatie anders is dan de Opdrachtgever heeft aangegeven in de geplaatste opdracht en niet bij de voordeur op de begane grond is, heeft de Vervoerder het recht om het Product niet mee te nemen. Wanneer de Vervoerder het Product hierdoor niet meeneemt krijgt de Vervoerder 75% van de afgesproken vergoeding overgemaakt als zijnde voorrijkosten. De Opdrachtgever krijgt de andere 25% van de afgesproken vergoeding teruggestort. De Vervoerder dient voordat hij of zij wegrijdt Brenger te bellen.
Indien de contactpersoon van het ophaaladres niet op het ophaaladres is tussen de afgesproken tijd van ophalen en 15 minuten daarna, heeft de Vervoerder het recht om het Product niet mee te nemen (dit is met de uitzondering van veilingen en zakelijke opdrachten waar af en toe langer moet worden gewacht). In dit geval krijgt de Vervoerder 75% van de afgesproken vergoeding overgemaakt als zijnde voorrijkosten. De Opdrachtgever krijgt de andere 25% van de afgesproken vergoeding teruggestort.
Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding dient de Vervoerder:
Wanneer de Vervoerder langer dan 15 minuten moet wachten bij een veiling of een zakelijke Opdrachtgever rekent Brenger €7,50 incl. BTW per kwartier als zijnde wachtkosten. Om hier aanspraak op te maken dient de Vervoerder gelijk bij aankomst Brenger op de hoogte te stellen. De wachtperiode wordt gedefinieerd als zijnde de tijd tussen did contactmoment en het bevestigen van het ophalen via de applicatie. Brenger zal vóór de uitbetaling het wachtgeld toevoegen aan de beloning
Indien de Vervoerder een redelijk vermoeden heeft dat het Product bestaat uit een of meerdere illegale (zoals wapens, drugs, etc.) goederen en/of goederen die een gevaar kunnen opleveren voor personen of zaken, dan heeft Vervoerder het recht om het Product niet mee te nemen. Vervoerder maakt deze afweging naar eigen inzicht, zonder toezicht of leiding van Brenger. Vervoerder kan in een dergelijk geval wel contact opnemen met Brenger voor een vrijblijvend overleg.
Indien de contactpersoon van het afleveradres niet op het afleveradres is moet de Vervoerder het Product na telefonisch overleg met de Opdrachtgever (bij geen gehoor dient de Vervoerder minimaal twee keer te bellen naar de Opdrachtgever) bij de buren of iemand anders in de buurt afleveren en direct Brenger bellen om dit te laten weten. Mocht ook dit niet lukken dient de Vervoerder ook direct te bellen met Brenger om een passende oplossing te zoeken. Wanneer de spullen zonder een succesvolle levering worden meegenomen door de Vervoerder zal Brenger contact opnemen met de Opdrachtgever om een nieuwe bezorgafspraak in te plannen. De beloning zal hiermee in overleg met de Opdrachtgever met een passend bedrag worden verhoogd. Indien de Vervoerder het Product achterlaat zonder contact op te nemen met de Opdrachtgever of met Brenger, is de Vervoerder verantwoordelijk voor de volledige eventuele schade als gevolg van diefstal of verduistering van het Product.
Bij een annulering door de Opdrachtgever binnen 24- 60 uur voor de afgesproken ophaaltijd, heeft de Vervoerder recht op de helft van de afgesproken vergoeding met een maximum van €50. De Opdrachtgever krijgt andere helft van de vergoeding voor Brenger teruggestort. Bij een annulering door de Opdrachtgever binnen 24 uur voor de afgesproken ophaaltijd, heeft de Vervoerder recht op 75% van de afgesproken vergoeding. De Opdrachtgever krijgt 25% van de vergoeding voor Brenger teruggestort.
Bij een annulering door de Opdrachtgever eerder dan 60 uur voor de afgesproken ophaaltijd heeft de Vervoerder geen recht op (een deel van) de afgesproken vergoeding.
Indien de Vervoerder tussen 48 uur en 24 uur voor de afgesproken ophaaltijd of later aangeeft dat hij of zij de Opdracht niet meer kan uitvoeren dient de Vervoerder een vergoeding van €25 aan Brenger te betalen, welke ingehouden zal worden op een toekomstige vergoeding. Indien de Vervoerder 24 uur voor de afgesproken ophaaltijd of later aangeeft dat hij of zij de Opdracht niet meer kan uitvoeren, dient de Vervoerder een vergoeding van €50 aan Brenger te betalen, welke ingehouden zal worden op een toekomstige vergoeding. Deze vergoeding kan Brenger gebruiken om een andere Vervoerder voor de opdracht te vinden.
Indien de Vervoerder als gevolg van overmacht niet in staat is het Product binnen 24 uur na de ophaaltijd te bezorgen dient hij dit zonder uitstel aan de Opdrachtgever en Brenger te melden, en aan te geven wanneer het Product alsnog bezorgd kan worden. Indien bezorging blijvend onmogelijk is geworden dient de Vervoerder wederom contact op te nemen met Brenger.
Indien de Vervoerder het product heeft opgehaald bij het ophaaladres, maar niet binnen 24 uur na de afgesproken aflevertijd aflevert bij het afleveradres en niet tussentijds contact heeft opgenomen met de Opdrachtgever, zal Brenger onderzoek doen naar de situatie. Indien er sprake is van diefstal of verduistering, en de Opdrachtgever aangifte doet bij de politie, zal Brenger desgevraagd de gebruikersgegevens van de Vervoerder met de politie delen.
Wanneer het Product door de Vervoerder is afgeleverd en ontvangst door de Opdrachtgever bevestigd is (dan wel stilzwijgend geaccepteerd is 24 uur na de bevestiging van aflevering door de Vervoerder) krijgt de Vervoerder het afgesproken bedrag, exclusief de vergoeding voor Brenger, binnen 5 werkdagen overgemaakt.
Als Brenger vindt dat je de wet of de Voorwaarden Vervoerder overtreedt of wanneer er meerdere klachten zijn binnengekomen van andere gebruikers, kan Brenger jou (deels) uitsluiten van de Dienst. Brenger kan jou ook (deels) uitsluiten van de Dienst als je niet op tijd of helemaal niet betaalt. Brenger kan jou bijvoorbeeld uitsluiten van de Dienst door:
• Jouw account te verwijderen;
• Onderdelen van de Dienst voor jou te blokkeren.
Brenger is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade die je lijdt door onze Website of Dienst te gebruiken. Brenger is bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor:
Brenger heeft geen invloed op de informatie die Gebruikers op de Website plaatsen en de informatie die tussen de Gebruikers onderling wordt uitgewisseld. Brenger is niet aansprakelijk voor deze informatie. Brenger is ook niet aansprakelijk voor incomplete of foutieve informatie als gevolg van een verkeerde verzending van deze informatie.
Brenger zal de informatie die Gebruikers op de Website kunnen plaatsen niet actief monitoren. Brenger kan informatie op de Website na melding hiervan wel verwijderen, indien de informatie onrechtmatig is, in strijd is met deze Voorwaarden Vervoerder of op andere wijze ongepast is. Klik hier voor ons notice-and-take-down beleid.
Brenger is verplicht al jouw vertrouwelijke informatie geheim te houden. Onder ‘vertrouwelijke informatie’ begrijpt Brenger alle informatie waarvan jij hebt aangegeven dat deze vertrouwelijk is of waarvan het uit de aard van de informatie voortvloeit.
Brenger is niet verplicht om te helpen bij conflicten tussen de Vervoerder en de Opdrachtgever. Natuurlijk zal Brenger zich wel inzetten om te helpen bij het oplossen van die conflicten.
Als er een geschil ontstaat tussen jou en Brenger, is het Nederlands recht van toepassing. In dat geval is de rechtbank Amsterdam bevoegd om over het geschil te oordelen.
In het geval van een geschil met Brenger kunt een opdrachtgever (de Opdrachtgever) contact opnemen met het Europese Onlinegeschillenbeslechting platform, te vinden hier